miercuri, iulie 24, 2024
AcasăActualitateProfesorul Ionel Ceobanu - trăirea în dăruire

Profesorul Ionel Ceobanu – trăirea în dăruire

La ieșirea la pensie, în anul 2022 (când au trecut atât de grăbiți acești ani?), Ionel Ceobanu, profesorul de Teorie-Solfegiu-Dicteu și Armonie de la Liceul de Arte „Victor Brauner” din Piatra-Neamț, scria pe Facebook: Vă mulțumesc tuturor! Începând la Bicaz, și încheind la Piatra-Neamț, cu voi, și prin voi, am devenit ceea ce sunt. Mă simt ca un părinte cu foarte mulți copii! E minunat! Fiind un dascăl dăruit întru totul acestei profesii, elevii l-au preţuit fără rezervă, fie la Bicaz, fie la Piatra-Neamț, socotindu-l unul dintre cei mai însemnați profesori întâlniți de-a lungul parcursului lor școlar. A făcut parte din primul colectiv al Inspectoratului Școlar Județean Neamț, de după Revoluție. A prefațat Culegerea de Solfegii și Dicteuri elaborată de profesorul Theodor Macarie și a realizat un îndrumător metodic pentru practica pedagogică. În plus, a elaborat 800 de dicteuri utile iniţierii şi formării muzicale. În tinerețe a fost trompetist în celebra formație vocal-instrumentală Cupidon, având prilejul de a-i acompania pe cei mai mari interpreți de muzică ușoară ai României.  

– Ce v-a decis esențial să îndrăgiți muzica?

– Opțiunea pentru muzică nu-mi aparține. Faptul că am urmat un parcurs educațional profilat pe muzică se datorează mai multor factori. În primul rând, clasele I-IV le-am făcut într-un localitate, Ripiceni, pe malul Prutului, în județul Botoșani, la finalul cărora, la îndemnul învățătorului, un unchi m-a însoțit să susțin probe de aptitudini pentru clasa a V-a la Liceul de Muzică și Arte Plastice din Botoșani, astăzi Liceul de Artă „Ștefan Luchian”. Acolo, un profesor, care nu era de specialitate, mă tot întreba de unde vin și îmi tot repeta: „La C.A.P. vei ajunge, la coada vacii, sau căruțaș ai să te faci!”. Iată, deja, aveam două „opțiuni” de ales în viață. „Călăuzit” de aceste „încurajări”, am reușit să iau bursă, neîntrerupt, din clasa a V-a și până am terminat Conservatorul. În clasa a VIII-a am participat la Concursul „Lira de Aur” unde am obținut mențiune, iar în clasa a IX-a, la îndrumarea profesorului de instrument și de teorie, a trebuit să fac o alegere decisivă între sport și muzică. Am ales muzica, mai ales că în familie tata cânta la acordeon, iar mama avea o voce foarte bună.

– V-ați început activitatea la Bicaz. A fost pură întâmplare sau însăşi opţiunea absolventului de conservator?

– La Bicaz, mai exact la Școala Generală Mărceni-Bicaz, astăzi Școala Gimnazială „Regina Maria”, mi-am început cariera didactică în anul 1981, prin repartiție guvernamentală. Este instituția, școala în care m-am confruntat cu realitatea, m-am format și adaptat la cerințele statutului de profesor și diriginte. Aici am descoperit că menirea dascălului este să cunoști, să înțelegi și să modelezi, în sens pozitiv, fiecare copil în parte.

Venirea la Liceul de Arte „Victor Brauner” în ce împrejurări s-a produs?

– În anul 1990 am fost ales inspector școlar de specialitate de către toți profesorii de muzică din județ. Tot atunci am pus umărul la înființarea Liceului de Arte din Piatra-Neamț, împreună cu alți colegi și oameni din spațiul administrației publice județene. Liceul s-a înființat la 1 septembrie 1990, exprimându-se tot mai distinct în plan calitativ, devenind în timp o instituție de înalt prestigiu la nivel național.   

– Cum e să trăiești în dăruire, cum e să te bucuri de recunoștința din sufletul foștilor elevi, având convingerea că i-ai ajutat… să te întreacă?

– Nu am fost un profesor „de gașcă”, acceptat de toți elevii, colegii și părinții. M-am bazat pe principii care au fost în folosul elevilor, nu personale sau de grup. Am încercat să dezvolt la elevi aptitudini motivaționale. Mi-am propus în cariera didactică să nu fac ce mi-a displăcut la profesorii mei și anume să am o atitudine arogantă, superioară. M-am ghidat după motto-ul: Ca profesor sunt rezultatul năzuințelor elevilor pe care i-am îndrumat, cu care m-am format împreună și cărora le sunt recunoscător.

– După câți ani de muncă apare adevărata performanță, în privința tinerilor muzicieni pe care îi formezi?

– Performanța este condiționată de cei doi actori ai actului educațional: profesor și elev. Este determinată de pregătirea profesională și psihopedagogică a profesorului, de metodele pe care le utilizează în abordarea educațională diferențiată, iar pentru elevi, de motivarea învățării. Performanța se realizează prin muncă asiduă, perseverentă în foarte mulți ani de muncă. Pe lângă activitatea didactică la clasă, la disciplina pe care am predat-o, am încercat şi am reuşit să atrag elevi și pentru alte activităţi muzicale complementare cum ar fi compoziţia, cu rezultate deosebite la Concursul de Compoziţie.

– Cine au fost maeștrii dumneavoastră?

– În liceu, Viorel Mărâi, profesorul de teorie și solfegiu, Emil Mandric, profesorul de instrument, și Nicolae Ursu, profesorul de la orchestră. La Conservatorul „George Enescu” din Iași, remarcabilii Nicolae Gâscă, Vasile Spătărelu, Viorel Munteanu, Cristian Misievici, George Pascu, Sabin Păutza.

Fiecare artist are un port bonheur. . . Cine a fost acest „talisman”, în cazul dumneavoastră?

– Familia a reprezentat mereu suportul moral cel mai important în momentele bune, dar, în special, în momentele mai puțin plăcute, atât în viață, cât și în activitatea profesională.

– Care sunt preocupările dumneavoastră actuale?

Pot să vă răspund astfel? Funcția – pensionar/ Profesia – bunic (Bicu)/ Instituția – acasă/ Atribuții – administrative/ Hobby – muzica/ Motto – „Fac ce vreau, când vreau!”

A consemnat Violeta MOȘU; Foto: Facebook Ionel Ceobanu

Experiența profesională:

  • Inspector Școlar la I.S.J. Neamț, disciplina Educație muzicală (1990-1994);
  • Director adjunct Liceul de Arte (1999-2000);
  • Responsabil de cerc pedagogic – Educație muzicală;
  • Metodist I.S.J. Neamț, membru în Consiliul Consultativ – ARTE;
  • Responsabil catedra T.S.D.;
  • Membru în Consiliul de Administrație al liceului.

Distincții:

  • Diplome de excelență acordate de I.S.J. Neamț: 2003, 2006, 2012;
  • Gradații de merit: 2005-2022.

Membru în comisii de elaborare subiecte și evaluare la disciplina T.S.D.:

  • Olimpiada Natională de Interpretare Instrumentală, vocală și Studii Teoretice, Cluj-Napoca (2011), Colegiul Național „Dinu Lipatti”, București, 2012, etapa națională;
  • Concursul „C. Constantinescu”, Iași (9 ediții);
  • Concursul „Primăvara Artelor”, Bacău (4 ediții).

Membru în juriu:

  • Concursul Național Coral, etapa națională, licee, Piatra-Neamt, 2003;
  • Concursul Național Coral, etapa națională, gimnaziu, Piatra-Neamt, 2018;
  • Concursul Internațional „E. Elenescu”, Piatra-Neamț, 2005, 2006, 2007, 2011;
  • Concursul National de Muzică ușoară „Camena”, Piatra-Neamt, 2008-2010, 2012.

Participări cu elevii la concursuri:

  • T.S.D.: „C. Constantinescu”, Iași, „Primăvara Artelor”, Bacău, „V. Giuleanu” și „G. Avachian”, București, „G. Holca”, Botoșani;
  • Compoziție: „S. Toduță” Cluj-Napoca;
  • Premii obținute: peste 60.

Premii naționale:

  • Participare cu elevii la 11 ediții ale etapei naționale a Olimpiadei de Interpretare Instrumentală, Vocală și Studii Teoretice; rezultate: 2 Premii I, 4 Premii II, 1 Premiu III, 1 Premiu Special și 4 Mențiuni;
  • Corul „Gaudium” (clasele V-VIII), Premiul II și Premiul Special la etapa națională a Concursului Național Coral, Timișoara, 2002.
RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments