vineri, martie 29, 2024
AcasăActualitateCercetătorul pietrean Ionuț Grădianu - în echipa care a descoperit o fosilă...

Cercetătorul pietrean Ionuț Grădianu – în echipa care a descoperit o fosilă de 33 de milioane de ani

Cea mai veche fosilă de biban de mare european a fost descoperită de o echipă de cercetători români de la Muzeul de Științe Naturale din Piatra-Neamț și de la Facultatea de Biologie și Geologie, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Aceasta a fost formată din dr. Ionuț Grădianu (Muzeul de Științele Naturale din Piatra-Neamț, UBB), drd. Marian Bordeianu (UBB) și prof. dr. Vlad Codrea (UBB).

Fosila a fost descoperită în judeţul Vrancea, pe valea pârâului Coza.

Specia Dicentrarchusoligocenicus, veche de aproximativ 33 milioane de ani (Oligocen), a fost publicată în ianuarie 2022 în prestigioasa revistă științifică „Historical Biology” (Taylor & Francis Group).

Bibanul de mare european sau Lavracul [Dicentrarchuslabrax (Linnaeus, 1758), D. punctatus Bloch, 1792], este unul dintre peștii marini cu o mare importanță economică. Acești pești migratori populează estuarele, lagunele și zonele de coastă din jurul Mării Negre, Mării Mediterane și regiunile estice ale Oceanului Atlantic. De-a lungul timpului acești pești au fost intens studiați în vederea hibridizării și creșterii în scopuri comerciale, însă, până acum, se cunoșteau foarte puține date despre strămoșii lor. Descoperirea se referă la un schelet aproximativ complet care se deosebește morfologic de toate speciile oligocene sau mai vechi deja cunoscute, dar care se aseamănă extrem de mult cu actualul lavrac.

(Complexul Muzeal Național Neamț)