Anuala de pictură, grafică, fotografie și sculptură, la Muzeul de Artă din Roman

Muzeul de Artă din Roman găzduiește, începând de joi, 2 decembrie, cea de-a XVII-a ediție a Anualei de pictură, grafică, fotografie și sculptură. O expoziție care implică colaborare, comunicare, implicare și pregătire încă din momentul închiderii ediției precedente. Ajunsă în acest an la a XVII-a ediție, Anuala a adunat 41 de de expozanți și 130 de lucrări de pictură, grafică, fotografie și sculptură. Artiști din Roman, Piatra-Neamț, Bacău, Brașov, Ploiești, Iași, Buzău au răspuns invitației noastre, pentru a ne încânta cu cele mai noi creații și pentru a ne provoca la un dialog vizual și plastic al diversității de stiluri, tehnici și teme propuse.

De la clasic la modern, de la peisaje și florale la compoziții metafizice, expoziția ne oferă energii cromatice, lumină, popasuri de liniște dar și provocări, întrebări, filozofii de viață. Umanul și divinul, terestrul și universalul, se regăsesc într-o comuniune picturală, grafică, fotografică sau sculpturală care ne invită la un respiro de frumos, sensibilitate și măiestrie. Realism, magie, materialitate, spiritualitate, maternitate, fantezie, un concert cromatic de idei și imagini ce ne cuceresc printr-o orchestrare unitară de viziuni tehnice și stilistice atât de diferite. Marine și toamne, veri și primăveri, ierni și montane, cai și destine, Veneții și plaje, rurale și urbane, crini și dumitrițe, cer și pământ, nostalgii și povești, zboruri și vise, începuturi și sfârșituri, empatii și doruri… iată o înșiruire de învăluitoare teme ce ne stârnesc imaginația și ne poposesc sufletul într-o armonie de culoare și lumină.

O imagine a desăvârșirii spiritului creator, a perfecțiunii tehnice și a simțirii cromatice de mare măiestrie, regăsim în abordarea unei teme mitologice sub un penel de forță, într-o excelentă surprindere a dramatismului prăbușirii unui spirit liber, plin de forță, neîmblânzit, în lucrarea „Pegas prăbușit”, ulei pe pânză, semnată de Florin Mircea Zaharescu. Străluciri cromatice de o eleganță desăvârșită, în lumini atent concentrate, scăldate în armonii arămii, dezvăluiri de peisaje și florale mirifice, cu respirări lirice de toamnă, cu parcuri și lunci, cu dumitrițe, poposesc exuberante în pânzele lui Mihai Olteanu. Cerul și pământul, în „Revelație”, „Vis de iarnă” sau „Peisaj”, descoperim un penel mereu căutător și răzbătător, spre o cuprindere cu mintea și sufletul a unor zbateri cromatice pline de sensibilitate, de armonii solare, de descoperirea spațiului, a echilibrului și a luminii care înnobilează compozițiile semnate de Doina Diaconu. Peisaje de iarnă, de toamnă și o florală, atent mângâiate în culori senine, gingașe, cu o suavitate gravă, așa cum ne-a obișnuit, în stilul său delicat, Ioan Roșca. Naturi statice cu o atmosferă intimă, se dezvăluie într-o cromatică caldă, solară, în care lumina este solemnă, purificatoare, în gingașe peneluri, echilibrate cu mare sensibilitate și semnate de Florica Ionescu.

Un maestru al culorii, Ovidiu Cărpușor, ne invită în mirajul pastelului, cu o lucrare în care eleganța cromatică și lumina se desăvârșesc printr-o armonie a spațiului, a timpului, a profunzimii și a vizualului atent gestionate și echilibrate, în „Strada Sforii” din Brașov. În evocări de simboluri, „Maternitatea”, o temă îndrăgită și întâlnită în picturalul semnat de Monica D. Carp, revine, sub semnul iubirii, grijii, armoniei, liniștii și în echilibru cu semnul crucii, protector, dătător de viață. „Empatii” în alb-negru, ne invită într-o lume a trăirilor, a simțirilor profunde, a emoțiilor, a sensibilității, a comunicării… iar dacă vă imaginați că ne referim exclusiv la factorul uman… vă înșelați! Pot exista empatii între oameni…, dar între oameni și non-human? Sau doar între non-human…Sau sunt doar simple gesturi pe care sensibilitatea umană le percepe ca atare… O provocare lansată de Paul Alexandru prin fotografiile sale. Rurale de mare grație, finețe și profunzime, care ne poartă pe urmele unei biserici, a unei căsuțe, a unui peisaj de munte, regăsite în zbateri de timp și vremuri, atent creionate de Mihaela Vieru. Sculpturalul Mihai Jitaru ne invită la „Zbor”, în lemn de măslin, ca o dorință de libertate, de trecere a timpului, a căutării unei armonii interioare, de căutare, poate, a absolutului și cum: prin unitate, prin sprijin; putem descoperi două păsări luându-și zborul și sub protecția aripilor lor o a treia pasăre…, poate puiul. Își completează creația cu un pictural: „Priveghi” – al cărților, al cunoștințelor, al învățăturii și peste ele, vizionar, intuitiv, protector, un ochi – întrebător, cercetător, căutător… de altceva. Oana Cătălina Gavriliu, un penel gestual sensibil, ne propune o cromatică solară, în parte, contemplativă, dar și un antagonism, Yin și Yang, în lucrările „Idilă de vară” sau „August”. Irina Lazăr ne propune tehnici diverse: grafică, acrilic pe pânză sau tehnică mixtă, în „Universul meu albastru”, „Fantezie în mov”, „Îngerul Pământului” sau „Toamnă”. Cu o frenezie a penelului grațioasă oferă vizualului vise, fantezii, universuri, măști, ideea de zbor și libertate a spiritului și peste toate „centrul sufletului”: inima cu pasiunea, emoția, intelectualul, moralul, spiritualul care desăvârșește umanul.

Clasic și modern, în abordarea aceluiași penel, cu o stăpânire firească a tehnicilor, a cromaticii, a spațiului, oferind privitorului un portet de o mare finețe și sensibilitate sau purtându-ne pe endemice insule, în lucrările „Țărăncuța”, „Socotra” sau „Sabia destinului”, semnate Bianca Georgiana Cojocaru. „Nuduri” și „Empty” sunt teme alese de Diana Pavel, într-o tehnică aparte (foaie buretată pe pânză neagră), care oferă vizualului un impact deosebit asupra formelor și al trăirilor, sensibil și cu o fermitate creativă caracteristică tinerei artiste. Linieri, puncte, cercuri, pătrate, spirale, culori care duc imaginarul prin labirinturi de mare efect cromatic și arhitectural pentru a descoperi dincolo de multitudinea de forme, mesaje, cele care impun creațiile „Neterminat. Nici măcar început”, „Susținere. Respingere”, „O ultimă dată. Sau poate nu”, „Neschimbat”, semnate Daria Ioana Simon. Daria ne invită la o analiză psihologică și filosofică a umanului, a universului, a naturii, materialului și spiritualului, acea continuă căutare a eu-lui, spre atingerea perfecțiunii, ordinii, armoniei, infinitului, puterii de schimbare, de libertate.

Ne oprim privirile la o sală luminoasă în care ne cuceresc culorile vii, pure, vesele, multitudini de personaje, oameni sau animale, scânteieri de lumină, ne bucură și ne încântă vizualul și sufletul, oferind un spectacol al sensibilității și al inocenței: arta naivă. În acord cu anotimpul descoperim o „Felicitare”, prospătă și veselă, semnată de Cristian Bădilă, povești sau nostalgii de iarnă, „Sărbători fericite”, „Time to relax”, la Mihaela Ioana Mocanu. „Globul magic”, „Târgul de Crăciun”, „Împodobește mamă bradul”, „Casa vrăjitoarei”, prind viață în lucrările Mariei Magdalena Dumitrache. Amintiri de vară, ruralul sau ceva mai din cotidianul „cu mască” descoperim la Maria Margoș, în lucrările „Raiul pe plajă”, „Fericire rurală”, „Amenda”. Cu o anumită nostalgie, în culori „de dor”, Ramona Ciofu ne provoacă întoarceri la „vatra strămoșească”: „La fântâna dorului”, „Odaia bunicii”, „La răscruce”, „Teatrul Vieții”. Într-o cromatică senină, cu fine grafieri, Gheorghe Parascan ne poartă prin porturi, țări de vis, prin Balcic și Veneția. În lemn de paltin, cu grijă și migală, Augustin Cojocaru, modelează o „Poveste de Crăciun”, sub semnul stelei din Betleem, scena Nașterii Domnului, familia, bradul împodobit și, de ce nu, Moșul cu sacul plin de daruri. Sensibilitate și armonie cromatică, ne surprinde în forme și culori Mirela Crăciun: „Zâmbet în culori”, „Roșu și negru”, „Ceas târziu”.

Ne oprim îndelung asupra unui peisaj, „Țărm la Mănăstirea Sf. Elena de la mare”, pentru a ne odihni în calmul mării, pentru a ne pierde într-un spațiu de miraj, morganatic, în care nuanțele devin liniște iar spațiul intimă lumină, în marina lui Alexandru Constantin Ionescu. Cu o pensulație aproape muzicală, în grațioase unduiri cromatice, Sabin Francisc Pal ne propune două lucrări: „Natură statică” și „Vis de mamă”. Teme de meditație, asupra dualității vieții, lumii, aceea a realității în sine, materialistă, pământească, trecătoare și cea a dinamismului spiritului, prin perceperea divinului, a aspirației spre infinit, a unei vieți spiritual creatoare a umanității, ne provoacă în „Realitatea trecătoare și realitatea eternă”, Violeta Lăcătușu. Într-o cromatică elegantă, de esență, ce separă cele două tărâmuri, ambivalente, în firimituri de lumină, ne oprim suflarea în contopirea magică a dansului vieții și a morții efemeridelor: „Efemeridele zgomotoase și liniștea Măreției”. Două lucrări care completează cel mai recent volum de scrieri al Violetei Lăcătușu: Armonii spulberate.

Semne și simboluri, forme și culori, chipuri și zboruri, într-o agitație de „Peisaj urban”, încremenit parcă sub multitudinea ochilor, singulari, căutători, vigilenți, creând o ambivalență a impactului vizual și psihologic, o căutare individuală a trezirii și o întunecare comună, spre o conștientizare și înțelegere. Este una din lucrările pe care le propune Lucian Gogu Craiu, alături de două florale și un Bubles, într-o cromatică vibrantă, luminoasă și veselă. Tehnica pouring revine în lucrările delicate, cu o cromatică sensibilă: „Flori înghețate”, „Tufișuri în zăpadă”, semnate de Silviana Zaharia. Din nou teme meditative, teme care provoacă simțurile prin formă și spațiu, prin intensitatea cromatică, a tonurilor, a valurilor de penel care se revarsă în pânzele care cuceresc vizualul: „Visele noastre”, „Lucrul mâinilor tale”, „Florile Speranței”, „Energii”, sub semnătura Elenei Sârbu. Ne odihnim privirea pe floralele elegante, într-o cromatică vie sau pe o gingașă elegie de toamnă, semnate Mariana Mironescu. Iarăși un vis de libertate, de zbor, în vâltoarea unui râu, îl admirăm pe „Fulger”, pentru a poposi în liniștea și pacea unui lac cu nuferi la Mihaela Bucur. Toamne liniștite, calme, bogate cromatic ne propune Viorel Maxim. O compoziție arhitecturală complexă prin spațiu, frenezie cromatică și idee, ne invită imaginarul dincolo de limitele corpului și spiritului, pentru a ne regăsi mai senini, mai înțelepți, pe calea armonizării energiilor: „AI KI DO” – un pictural semnat de Iulian Sebastian Negru. Nu putem încheia fără să ne oprim la juniorii Anualei, juniori ca vârstă dar nu într-ale culorii și a expunerilor. Jocuri de forme și culori, cu multă imaginație și talent, ne încântă și ne surprind plăcut în „Codexul culorilor”, „Orchestra nevăzută”, „Naturi statice”- la Anastasia Ciofu, Teodora Crăciun și Ilinca Elena Ciuchi. Portrete, peisaje, naturi statice, în care lumina, cromatica, spațiul, sunt cu grijă și măiestrie oferite pânzei, de tinerii pictori de la Școala de Artă Wall of Art din Roman, sub atenta îndrumare a profesorului Mihai Olteanu: Bianca Andreea Țurcanu, Miruna Elena Leahu, Renata Pascariu, Elena Claudia Negru, Bianca Deleanu.

Anuala de pictură, grafică, fotografie și sculptură – ediția a XVII-a (2021-2022), ne invită la un spectacol de culoare și lumină, la un popas meditativ și la un respiro vizual. Expoziția este deschisă publicului până la 31 ianuarie 2021.

Curator, Mihaela Ciobanu – Muzeul de Artă din Roman