Victor Brauner, la aniversare

Cunoscut pentru stilul său artistic care îmbină suprarealismul cu expresionismul, Victor Brauner este un nume de rezonanță în istoria artei universale.

Născut la Piatra-Neamț la 15 iunie 1903, artistul își face primele studii de specialitate la Școala de Arte Frumoase din București, începându-și activitatea cu peisaje în stilul lui Cézanne. În anul 1924 fondează, împreună cu poetul Ilarie Voronca și alți colaboratori, revista „75 H.P.” Tot atunci publică și manifestul a ceea ce el intitulează „picto-poezia”, o îmbinare modernă între cele două arte. Revenit în țară după o ședere de doi ani la Paris,  colaborează cu desene și picturi la revista dadaistă și suprarealistă  „Unu”. În anul 1930 se stabilește la Paris unde se împrietenește cu sculptorul Brâncuși și îl întâlnește pe pictorul Yves Tanguy, care îl introduce în cercul suprarealiștilor. La prima expoziție personală, ca membru al grupării suprarealiste, organizată de André Breton, tema ochiului este omniprezentă. Printre lucrări se numără „Puterea de concentrare a domnului K” și „Straniul caz al domnului K”, satire caricaturale la adresa așa-zisei burghezii. Revine pentru o scurtă perioadă la București, unde organizează o expoziție personală de factură suprarealistă care stârnește o serie de articole critice dintre cele mai interesante la adresa suprarealismului în arte și literatură.

Reîntors în Franța, își pierde ochiul stâng într-o dispută violentă dintre doi prieteni. Nefericitul eveniment fusese prevestit de tabloul intitulat „Autoportret cu ochiul scos”,  pictat cu câțiva ani înainte.

După o boală îndelungată dublată de lungi peregrinări, Victor Brauner își găsește sfârșitul la 12 martie 1966, în același an în care este ales să reprezinte Franța la Bienala de la Veneția.

Pe tot parcursul demersului său artistic, Victor Brauner a reușit să depășească granițele convenționalului, reinventându-se la nesfârșit. De la imagini bidimensionale impregnate de simboluri oculte, la compozițiile cu caracter autobiografic și până la picto-obiecte, creativitatea sa debordantă n-a putut fi constrânsă de niciun tipar. Ca urmare, excluderea sa din mișcarea suprarealistă nu i-a curmat nicidecum elanul creator, ci a dat frâu liber originalității care caracterizează întreaga sa creație. Vă invităm să descoperiți Fascinanta moștenire a artistului Victor Brauner !

Prof. Adriana Stanciu