Liceul cu Program Sportiv din Piatra-Neamț este, începând cu acest an școlar, partener într-un proiect Erasmus Plus, intitulat Fostering Tolerance And Respect Against Violence And Bullying. Acesta se adresează elevilor de liceu și, alături de pietreni, mai implică tineri de la următoarele instituții de învățământ: „Liceum Ogolnoksztalcace im. Rodu Leszczynskichw Lesznie” – Polonia, liceu care a fost desemnat coordonator de proiect, Professional Textile High School „Gjoce Stojceski” – Macedonia, Colegio „Salesiano Hermano Garate” – Spania și Necip Fazil Kisakurek Anadolu Lisesi – Turcia.
Prima activitate a constat în crearea unui logo comun, reprezentativ, pentru toți partenerii. Astfel, din cele cinci logo-uri propuse de fiecare țară, s-a stabilit, de comun acord, ca logo-ul elevilor din Polonia să fie desemnat câștigător.
De implementarea acestui proiect se ocupă profesorii: Carmen Asmarandei Carmen, Mădălina Vornicu, Valentin Gavril și Ovidiu Țoc.
Partenerii din Turcia au realizat pagina de internet comună a proiectului: https://sites.google.com/view/fosteringtolerance/home.
Obiectivul prioritar al acestui proiect este incluziunea socială, promovarea și dezvoltarea competențelor de comunicare. S-a constatat că schimbările constante ale sistemelor educaționale, noile politici educaționale
și cererile din ce în ce mai mari ale societății nu au o influență pozitivă suficientă în ceea ce privește bunăstarea elevilor, deoarece se observă o presiune a fenomenelor de hărțuire și violenței în rândul copiilor.
Elevii și profesorii implicați în acest proiect încearcă să creeze planuri de prevenire și intervenție pentru a face față tendințelor de violență și discriminare ale elevilor.
Totodată, se încearcă crearea unei strategii de reducere a discriminării la nivelul școlii care îi va face pe elevi mai angajați și responsabili ca locuitori ai unei comunități unite.
Întregul proiect încurajează respectul și toleranța unii față de ceilalți, precum și egalitatea. Implicarea activă a elevilor și profesorilor la scară internațională va consolida profilul elevilor, dezvoltarea unor noi orizonturi în ceea ce privește bunele practice ale UE pentru a face față hărțuirii, violenței și discriminărilor la nivel școlar și nu numai.
Activitățile din cadrul proiectului vor fi organizate pe ateliere. Aceste ateliere vor fi conduse de elevii-gazdă cu implicarea oaspeților. Scopul este de a încuraja învățarea reciprocă și încrederea în sine a studenților. Astfel, se va acorda mai mult respect de sine, deoarece vor face schimb de informații despre domeniul lor de specializare: MK –Multimedia, PL – Gatire, ES – Design, RO – sport, TR- arta.
Pentru realizarea acestor activități elevii trebuie să converseze în limba engleză. De asemenea, elevii vor fi implicați în crearea rezultatelor proiectului, colectarea de date, centralizarea acestora, participarea la evenimente legate de proiect etc.
Repartizarea sarcinilor s-a făcut astfel:
– Turcia va găzdui prima mobilitate și va realiza pagina de internet comună a proiectului.
– Macedonia va găzdui a doua mobilitate și va fi responsabilă de editarea filmelor create în timpul întâlnirilor.
–Spania va găzdui a treia mobilitate și va disemina proiectul utilizând platforma eTwinning. Echipa spaniolă va realiza și va actualiza Twininspirace, toți profesorii și studenții vor contribui în mod activ la realizarea acestui lucru.
–A patra mobilitate va fi în Polonia, elevii fiind responsabili de crearea calendarului proiectului, utilizat ca monitorizare și instrument de diseminare la nivel internațional.
– România va găzdui a cincea mobilitate. va aduna toate materialele legate de proiect si va realiza raportul de proiect.
Rapoartele reuniunilor LTTA se vor materializa în:
-o revistă care va conține materiale produse în cadrul reuniunilor internaționale;
-un calendar ilustrând momentele importante ale proiectului;
-un site comun al proiectului;
– CD-uri de povești-foto-filme-imagini.
Subiectul proiectului și activitățile vor consolida procesul de comunicare între cadrele didactice și familii. Elevii se vor simți mai aproape de profesorii lor, vor câștiga o anumită încredere pentru a-și împărtăși sentimentele și, pe de altă parte, profesorii vor învăța cum să se apropie de generația tânără.
Prin urmare, generarea decalajului va scădea. Metodele schimbate pe parcursul proiectului vor fi utilizate în practica școlară zilnică, școlile vor promova o cultură în acest domeniu care vizează să dezvolte obiceiurile elevilor de a lupta împotriva discriminării și să contribuie la reducerea discriminării și contribuirea la reducerea discriminării, a intimidării și a violenței. Participarea la proiect va beneficia foarte mult de dezvoltarea școlilor noastre.
Prof. Ovidiu Țoc junior, directorul Liceului cu Program Sportiv din Piatra-Neamț