Petru Diaconu, artist plastic: „Eu sunt un tip mai agitat, mai împrăștiat, dar, adesea, lucrez pentru că îmi place”.
Patru creatori nemțeni – Mariana Papară, Arcadie Răileanu, Florin Mihai și Petru Diaconu – își prezintă lucrările, într-o expoziție de grup, la Sestri Art Gallery din Piatra-Neamț. Admirabil compuse, tablourile te cuceresc încă de la prima privire.
„Avem o expoziție importantă, trei artiști consacrați, Mariana Papară, Arcadie Răileanu și Petru Diaconu, cu profil personal cunoscut. Ei l-au luat în «custodie» pe Florin Mihai, artist fotograf, cu o prezență remarcabilă din punct de vedere artistic”, a menționat criticul de artă Emil Nicolae.
Artistul fotograf Florin Mihai a lucrat 10 ani la Liceul de Arte „Victor Brauner”. El a precizat că educația sa artistică a fost profund influențată de oamenii de acolo. „Eu fac fotografie din anul 1992. Fotografia pe care o știam atunci s-a transformat cantitativ și calitativ. Atunci lucram în anumite condiții grele, tehnic vorbind. Încet, încet a început revoluția digitală. Fotografia n-a scăpat de povestea asta, dimpotrivă. La un moment dat, acum 10 ani, m-am gândit să încerc să trec dincolo de imaginea captată în mod direct cu un aparat de fotografiat. Atunci am început să lucrez la o serie de lucrări și de compoziții realizate din imagini, din fragmente de imagini făcute de mine. Din 2008 până acum am lucrat constant la acest proiect. Nu a fost un proiect care a ieșit dintr-o dorință de a avea un material vandabil. Nu. Încet, încet, lucrurile au evoluat. Primele mele lucrări sunt printate pe hârtie fotografică. Tot atunci am experimentat tipărirea acestora și pe pânză. Tablourile intitulate «Studiu de (pre)fezabilitate» și «Studiu apocaliptic» sunt printuri realizate pe pânză de pictură întinsă pe sașiu, cu intervenții de culoare și foiță de aur, într-o compoziție având ca temă Turnul lui Ștefan cel Mare, simbolul orașului”.
Mariana Papară expune în premieră la Sestri Art Gallery. Binecunoscuta plasticiană spune că artistul are o misiune în primul rând față de el. „În momentul în care ești în atelier, te dedici atelierului, ideilor și unui concept pe care-l rumegi bine, pentru că, după ani în care ai demonstrat ceea ce poți să faci, mi se pare absurd să decazi și să renunți la toate căutările tale. Eu, personal, lucrez pentru mine, adică eu nu gândesc, uite, lucrez pentru cineva anume, pentru un anumit public sau pentru un critic. Misiunea noastră este de a educa și publicul. În momentul în care nu mai mergi pe ceea ce vrei tu să demonstrezi ție și celor din jurul tău și te adaptezi condițiilor din jurul tău, mă refer la pictura comercială, sigur că atunci gustul publicului este cel pe care îl știm. Și există o degradare, după părerea mea, poate-i dur ceea ce spun, care mă înspăimântă. În Piatra exista un alt nivel cândva. Cumpăra lumea atunci și artă de calitate. Acum, tendința este spre o artă care nu te pune să gândești prea mult”.
Arcadie Răileanu a menționat că pictorul trebuie să fie plin de inspirație și să se lase pătruns de tot ce-l înconjoară. „Când am venit în 1999 la Piatra-Neamț nu cunoșteam pe nimeni. Făceam o pictură mai puțin figurativă, iar Costică Filimon mi-a spus că am să mor de foame. Dar am insistat și câțiva ani nu am făcut pictură realistă sub nicio formă. Și lumea a început să se obișnuiască, foarte mulți au cumpărat lucrările, le-au trimis prin alte țări la copiii lor deștepți și, astfel, s-au obișnuit și cu abstractul lui Arcadie Răileanu. Pictorul trebuie, la un moment dat, să fie dus de pânză, de pensulă, de cuțit, de culorile pe care le are pe paletă, de starea lui de spirit, de muzică și de… muză”.
Violeta MOȘU