Avocatul Ernest Chirculescu, primar al orașului Piatra-Neamț începând cu anul 1939, s-a distins printr-o serie de măsuri menite să îmbunătățească, rapid și vizibil, viața concetățenilor săi. Imediat după instalarea în funcție, secondat cu încredere de avocatul Chetreanu, ajutor de primar, a început să-și pună programul de lucru în aplicare.
* Ambuteiaje în trafic încă de pe atunci
Pentru început, a reglementat circulația în oraș, oprind aglomerarea și deteriorarea străzilor principale.
«Vehiculele de orice fel, cu transporturi grele, prin orice bariere ar intra în oraș și în orice direcție ar avea interes să circule, vor fi îndreptate de agenții de circulație ai poliției locale, astfel ca străzile de pătrundere în oraș, Petru-Rareș, col. Roznovanu și Carol I să fie circulate numai până la prima intersecție cu străzile laterale și paralele, care pot face legătura cu punctele de eșire ale vechiculelor sau ale locurilor unde urmează a descărca mărfurile ce transportă, fiind interzis ca acestea să aibă trecerea prin str. Lascăr Catargiu, Alexandru cel Bun, Ștefan cel Mare și Bulevardul Emil Costinescu.
Staționarea căruțelor cu furaje, lemne, zarzavaturi, fructe, etc. pe străzile orașului, este cu totul interzisă. Au acces numai în oborul de vite, din strada Obor și în piața cerealelor din str. Cuejdiului. Iar căruțele care aprovizionează piața principală de alimente „Tăchel Corbu”, vor termina descărcarea înainte de deschiderea pieței; căruțașii care se ocupă cu transporturi vor staționa numai în Obor sau pe bulevardul Ferdinand, între podul Sculy și uzina veche. Hrănirea animalelor în stradă este interzisă cu desăvârșire, iar vehiculele vor avea în permanență numărul de ordine».
* Regulament de taxi și disciplină în construcții
Taxiurile au fost împărțite în două categorii, iar trăsurile în trei. Pentru fiecare categorie s-au fixat locuri de staționat; același lucru s-a făcut și pentru camioane și autobuze.
«Ele vor fi întreținute în cea mai perfectă stare de curățenie și desinfectate la perioade cerute de serviciul sanitar al orașului. Ținuta conductorilor de automobile va fi uniformă și în perfectă stare de curățenie.
Este interzis cu desăvârșire conducătorului de a fuma în timpul cât transportă un pasager».
Printr-o minuțioasă ordonanță, s-au dat dispoziții de reglementare cum n-a mai avut niciodată orașul nostru. Odată cu aceste măsuri de ordine, pentru ca omul să se poată bucura de liniște și recreere, primarul Chirculescu a interzis, sub pedeapsă, intrarea mașinilor, trăsurilor și bicicletelor în frumosul parc „Nicu Albu”. De asemenea, «Pietonii n-au voe a lua cu ei nici câini, ci numai cărucioare cu copii».
S-a interzis cu desăvârșire aruncarea hârtiilor sau a resturilor de mâncare, atât în parc, cât și în grădina publică: «Parcul și grădina publică sunt locuri de refugiu pentru cetățeanul obosit și deci trebuesc respectate anumite norme. Societatea „Cercului de Gospodine” a fost invitată să-și amenajeze terenul de tenis din parcul Cozla, altfel va fi desființat; de asemenea se va dărâma neapărat și popicăria».
* 300 de mașini în județ și controalele poliției rutiere
Vă vine să credeți sau nu, în acele vremuri, în județul Neamț, erau înscrise 300 de automobile. Pe atunci, o mașină costa cel puțin 100.000 lei. Deși criza financiară era în toi, vânzarea autovehiculelor mergea totuși bine.
«Negustorii nu-și pot achita creditorii. Statul umblă după împrumut. Și, cu toate acestea, pe un umil învățător de sat sau pe un cucernic preot de țară îi vezi trecând radios într-o mașină elegantă, de te miri cum îi stă în putință să o întrețină, deoarece mașina cere doar cheltueli.
Sunt niște bani foarte rău întrebuințați, după noi.
Acest dor aprins de a avea o mașină nu e altceva decât un capriciu al modei, asemenea rochiilor scurte sau al pantalonilor charleston. Dar să lăsăm astea. Noi însă vrem să precizăm un lucru.
Oricine are mașină e obligat să-și pună șofer, sau să învețe s-o conducă la perfecție. Mașina nu e o jucărie, pentru că ești expus în orice moment, dintr-o lipsă de atenție, să ucizi pietonii, ba să-ți pierzi și tu capul.
Regulamentul circulației prevede ca un conducător de mașină să aibă un carnet de șofer, eliberat în urma unui examen. Or, noi vedem la fiecare pas, prin oraș, mașini conduse de elevi de liceu dela comerțul elementar și nu rareori și de doamne sau domnișoare. Oare toți acești amatori (amatoare) de volan să aibă carnete de șofer ? Nu prea e de crezut. Ca dovadă, săptămâna trecută, un automobile condus de o doamnă, în două rânduri s-a izbit de trotuar, iar altă dată era să nimerească într-o clădire. Ce fel de permis poate avea o asemenea persoană?
Știm că se eliberează de Prefectură permise de circulație provizorie. Credem că ar trebui să se înceteze cu eliberarea lor. Nu trebue să se permită conducerea unui automobil decât aceluia, care, în urma unui examen, s-a dovedit apt pentru așa ceva. Ori acest lucru prefectura nu-l poate ști. Autoritățile polițienești și-ar face o deplină datorie dacă ar intensifica acest control asupra tuturor conducătorilor de mașini.
Destule accidente comite nebunia vitezei. Ne mai trebue oare și altele comise din pricina celor ce nu se pricep să o facă pe șoferii?».
* Speculanții și licitații pentru Piața mare
Printr-o altă hotărâre, primarul Chirculescu a lovit în plin speculanții. S-a decis ca, în fiecare dimineață, un reprezentant al primăriei să vegheze la respectarea prețurilor din piață, unde bișnițarii își făceau de cap.
«Prețurile la alimente sunt zilnic coordonate cu alte piețe de desfacere din alte capitale de județe.
Angrosiștii de pește au fost solicitați la o aprovizionare atentă și satisfăcătoare cerințelor. Ei vor confecționa lăzi speciale, acoperite cu sită, iar măcelarii vor ține carnea în frigorifere cu ghiață artificială.
S-a hotărât desființarea în întregime a tuturor gheretelor din lemn, din piața „Tăchel Corbu” și în special a acelora care, sub formă de locante, constituiau locuri de întâlnire, beții și desfrâu pentra toată pleava societății. Pentru viitor aceste gherete vor fi masate în dosul băii evreești.
Piața și locul gheretelor va fi în întregime pavat. În acest scop, s-a și ținut licitație publică pentru procurarea a 70 (șaptezeci) de vagoane pavele. Toate aceste lucrări, cum și cele care vor urma vor fi satisfăcute din excedentul de peste două milioane destinate lucrărilor urgente».
Edilul orașului a mai dat ordin ca locurile virane, pline cu bălării și dărâmături, să fie împrejmuite în termen de 10 zile. În scurt timp, urma ca vechea primărie să fie dărămată complet, iar, în centrul orașului, Grădina „Mihail Kogălniceanu” să capete o nouă înfățișare, conform planului de sistematizare a orașului.
Sursa: Ziarul Avântul
Violeta MOȘU; FOTO: Biblioteca Județeană „G.T. Kirileanu” Neamț