marți, decembrie 10, 2024
AcasăActualitate„Vacanțe Muzicale”, joi, 5 iulie - Ansamblul Cameral „Pro Musica Academica” și...

„Vacanțe Muzicale”, joi, 5 iulie – Ansamblul Cameral „Pro Musica Academica” și Opera rock „The One Born From A Tear”

Ora 19:00, Teatrul Tineretului

SEARA MUZICII DE CAMERĂ

„PRO MUSICA ACADEMICA”

DORU ALBU – clarinet

DANIEL DRAGOMIRESCU – chitară

DANIEL PAICU – clarinet

CIPRIAN CIOTLOŞ – pian

Invitaţi:

LUIGI MAGISTRELLI – clarinet (Italia)

ANTONIO TINELLI – clarinet (Italia)

În program:

Crusell – Andante și Allegro vivace

Luigi Magistrelli, Doru Albu, Ciprian Ciotloș

Ponchielli – Il Convegno

Antonio Tinelli, Daniel Paicu, Ciprian Ciotloș

Rossini – Aria „Bel raggio lusinghiero” din opera „Semiramida”

Luigi Magistrelli, Ciprian Ciotloș

Roland Dyens – Libra sonatina pentru chitară solo

Daniel Dragomirescu

Piazzolla – Histoire du Tango – Café 1930, Nightclub 1960

Doru Albu și Daniel Dragomirescu

Bernstein – Sonata pentru clarinet și pian

Antonio Tinelli și Ciprian Ciotloș

Munteanu – Invocații pentru clarinet solo

Daniel Paicu

W.A. Mozart – Trei arii din opera „Flautul fermecat”

Luigi Magistrelli, Antonio Tinelli, Doru Albu, Daniel Paicu

ANSAMBLUL CAMERAL “PRO MUSICA ACADEMICA”

A fost înființat în anul 2000, la inițiativa profesorului universitar Dumitru Sâpcu (o prezenţă binecunoscută melomanilor Vacanţelor anilor 80), pe structura cvartetului de clarinete care purta aceeași denumire.

Acest ansamblu are o structură flexibilă, în cadrul căreia au funcționat și  cvartetul de clarinete „Orpheus”, cvartetul de chitare „Alhambra”, duo-uri, trio-uri sau alte formule camerale, în funcție de repertoriul abordat.

Activitatea artistică a membrilor ansamblului este bogată și la un nivel calitativ ridicat. A fost prezent la Festivalul Internațional „EUROTREFF”  (Germania, edițiile 2005 și 2008), Festivalul „George Enescu” (București, 2009), „Transilvania Guitar Festival” (Cluj-Napoca), Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”,  Festivalul Internațional „Vacanțe Muzicale” (Piatra-Neamț), Festivalul „Nae Leonard” (Galați), Festivalul Internațional de la Plodviv (Bulgaria), Festivalul Muzicii Românești (Iași), Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, Festivalul de chitară (Arad), Festivalul de chitară (București), Festivalul-Concurs Internațional de clarinet și saxofon (Iași).

Ansamblul are în palmares recitaluri în Germania, Italia, Republica Moldova, Bulgaria, Turcia, Ungaria, România, precum şi turnee în Japonia, Ucraina, Tunisia, Anglia, Austria, Franța, Belgia, Olanda, Germania, Italia,  România.

Membrii Ansamblului cameral „Pro Musica Academica” au participat, ca profesori, la cursuri de măiestrie în Italia, Germania, Grecia, Republica Moldova, România. De asemenea, ei au făcut parte din jurii la concursuri naționale și internaționale

În ultimii ani, Ansamblul a reuşit editarea CD–urilor: „Bijuterii muzicale” (2009), „Clarinetul în creația compozitorilor ieșeni” (volumul I – 2014 și volumul II – 2015), „Chitara de la Preclasic la Modern” (2018).

Ora 21:00, Piaţa Turnului

SEARĂ DE OPERĂ POP-ROCK

„THE ONE BORN FROM A TEAR”

Adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă” de Mihai Eminescu

Compozitor şi dirijor: DAN SPÎNU

Libret: RAMONA COJOCARU, DAN SPÎNU, CODIN DEBOVEANU

Regia: ALEXANDRU PETRESCU

Soliști:

The One Born From A Tear – ALEXANDRU GROSU

Joane – CRISTINA TOȘU

Algar – MIHAI POPISTAȘU

Rowena – ANDRA BOTEZ

Queen Mother (Regina mamă) – MARIA PĂULEȚ

The Old Lady (Bătrâna) – IRINA GORGA

Holt – ALEXANDRU IOSIPESCU

The Servant (Slujnica) – DIANA ROGOJINĂ

The Horse (Calul) – SANDU BANTAȘ

Naratorul (personaj virtual sub formă de înregistrare video):

SORIN CIMBRU / ANDREI DĂNILĂ

Secția ritmică:

PAUL PINTILIE – pian, EUGEN TOBOŞ – chitară, DAN SPÎNU – chitară bas,

MIHAI TĂBÂRCĂ – baterie, RAMONA COJOCARU – claviaturi/efecte sonore

„THE ONE BORN FROM A TEAR”

Opera rock „The One Born From A Tear” are ca libret o adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă”, de Mihai Eminescu. Modificările au fost multiple, constând în reununțarea la profilele psihologice ideale și unilaterale ale personajelor tipice unui basm şi realizarea unora mai nuanțate, complexe, realiste, ca într-un film istoric modern. Cadrul inițial al basmului a fost lărgit la cel al unei legende medievale iar libretul e scris în limba engleză, fapt ce nu a constituit o problemă în montările de până acum, spectacolul fiind însoțit de o subtitrare.

Din punct de vedere muzical lucrarea este o fuziune stilistică rarisimă la noi, între genul de operă și genurile pop/rock/jazz moderne. Fuziunea e realizată atât la nivel de scriitură muzicală cît și la nivel de orchestrație, unde se îmbină sonoritatea tradițională a unei orchestre simfonice cu cea a instrumentelor electrice și electronice ale unei formații pop-rock. Maniera de interpretare a soliștilor este și ea diferită de cea din operă, fiind specifică genurilor pop-rock moderne. Spre deosebire de musical-urile clasice, partiturile soliștilor sunt de performanță vocală. Proiecțiile video și efectele sonore întregesc modernitatea montării acestei lucrări.

„The One Born From A Tear” a primit o serie de distincții importante: Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru musical pe anul 2014, Premiul pentru orginalitate la Festivalul Operelor Independente în anul 2017, premii care reprezintă confirmări ale valorii sale. (Centrul pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare” Neamț)

RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments