Ora 19:00, Teatrul Tineretului
SEARA MUZICII DE CAMERĂ
„PRO MUSICA ACADEMICA”
DORU ALBU – clarinet
DANIEL DRAGOMIRESCU – chitară
DANIEL PAICU – clarinet
CIPRIAN CIOTLOŞ – pian
Invitaţi:
LUIGI MAGISTRELLI – clarinet (Italia)
ANTONIO TINELLI – clarinet (Italia)
În program:
Crusell – Andante și Allegro vivace
Luigi Magistrelli, Doru Albu, Ciprian Ciotloș
Ponchielli – Il Convegno
Antonio Tinelli, Daniel Paicu, Ciprian Ciotloș
Rossini – Aria „Bel raggio lusinghiero” din opera „Semiramida”
Luigi Magistrelli, Ciprian Ciotloș
Roland Dyens – Libra sonatina pentru chitară solo
Daniel Dragomirescu
Piazzolla – Histoire du Tango – Café 1930, Nightclub 1960
Doru Albu și Daniel Dragomirescu
Bernstein – Sonata pentru clarinet și pian
Antonio Tinelli și Ciprian Ciotloș
Munteanu – Invocații pentru clarinet solo
Daniel Paicu
W.A. Mozart – Trei arii din opera „Flautul fermecat”
Luigi Magistrelli, Antonio Tinelli, Doru Albu, Daniel Paicu
ANSAMBLUL CAMERAL “PRO MUSICA ACADEMICA”
A fost înființat în anul 2000, la inițiativa profesorului universitar Dumitru Sâpcu (o prezenţă binecunoscută melomanilor Vacanţelor anilor 80), pe structura cvartetului de clarinete care purta aceeași denumire.
Acest ansamblu are o structură flexibilă, în cadrul căreia au funcționat și cvartetul de clarinete „Orpheus”, cvartetul de chitare „Alhambra”, duo-uri, trio-uri sau alte formule camerale, în funcție de repertoriul abordat.
Activitatea artistică a membrilor ansamblului este bogată și la un nivel calitativ ridicat. A fost prezent la Festivalul Internațional „EUROTREFF” (Germania, edițiile 2005 și 2008), Festivalul „George Enescu” (București, 2009), „Transilvania Guitar Festival” (Cluj-Napoca), Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, Festivalul Internațional „Vacanțe Muzicale” (Piatra-Neamț), Festivalul „Nae Leonard” (Galați), Festivalul Internațional de la Plodviv (Bulgaria), Festivalul Muzicii Românești (Iași), Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, Festivalul de chitară (Arad), Festivalul de chitară (București), Festivalul-Concurs Internațional de clarinet și saxofon (Iași).
Ansamblul are în palmares recitaluri în Germania, Italia, Republica Moldova, Bulgaria, Turcia, Ungaria, România, precum şi turnee în Japonia, Ucraina, Tunisia, Anglia, Austria, Franța, Belgia, Olanda, Germania, Italia, România.
Membrii Ansamblului cameral „Pro Musica Academica” au participat, ca profesori, la cursuri de măiestrie în Italia, Germania, Grecia, Republica Moldova, România. De asemenea, ei au făcut parte din jurii la concursuri naționale și internaționale
În ultimii ani, Ansamblul a reuşit editarea CD–urilor: „Bijuterii muzicale” (2009), „Clarinetul în creația compozitorilor ieșeni” (volumul I – 2014 și volumul II – 2015), „Chitara de la Preclasic la Modern” (2018).
Ora 21:00, Piaţa Turnului
SEARĂ DE OPERĂ POP-ROCK
„THE ONE BORN FROM A TEAR”
Adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă” de Mihai Eminescu
Compozitor şi dirijor: DAN SPÎNU
Libret: RAMONA COJOCARU, DAN SPÎNU, CODIN DEBOVEANU
Regia: ALEXANDRU PETRESCU
Soliști:
The One Born From A Tear – ALEXANDRU GROSU
Joane – CRISTINA TOȘU
Algar – MIHAI POPISTAȘU
Rowena – ANDRA BOTEZ
Queen Mother (Regina mamă) – MARIA PĂULEȚ
The Old Lady (Bătrâna) – IRINA GORGA
Holt – ALEXANDRU IOSIPESCU
The Servant (Slujnica) – DIANA ROGOJINĂ
The Horse (Calul) – SANDU BANTAȘ
Naratorul (personaj virtual sub formă de înregistrare video):
SORIN CIMBRU / ANDREI DĂNILĂ
Secția ritmică:
PAUL PINTILIE – pian, EUGEN TOBOŞ – chitară, DAN SPÎNU – chitară bas,
MIHAI TĂBÂRCĂ – baterie, RAMONA COJOCARU – claviaturi/efecte sonore
Opera rock „The One Born From A Tear” are ca libret o adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă”, de Mihai Eminescu. Modificările au fost multiple, constând în reununțarea la profilele psihologice ideale și unilaterale ale personajelor tipice unui basm şi realizarea unora mai nuanțate, complexe, realiste, ca într-un film istoric modern. Cadrul inițial al basmului a fost lărgit la cel al unei legende medievale iar libretul e scris în limba engleză, fapt ce nu a constituit o problemă în montările de până acum, spectacolul fiind însoțit de o subtitrare.
Din punct de vedere muzical lucrarea este o fuziune stilistică rarisimă la noi, între genul de operă și genurile pop/rock/jazz moderne. Fuziunea e realizată atât la nivel de scriitură muzicală cît și la nivel de orchestrație, unde se îmbină sonoritatea tradițională a unei orchestre simfonice cu cea a instrumentelor electrice și electronice ale unei formații pop-rock. Maniera de interpretare a soliștilor este și ea diferită de cea din operă, fiind specifică genurilor pop-rock moderne. Spre deosebire de musical-urile clasice, partiturile soliștilor sunt de performanță vocală. Proiecțiile video și efectele sonore întregesc modernitatea montării acestei lucrări.
„The One Born From A Tear” a primit o serie de distincții importante: Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru musical pe anul 2014, Premiul pentru orginalitate la Festivalul Operelor Independente în anul 2017, premii care reprezintă confirmări ale valorii sale. (Centrul pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare” Neamț)