*„În cadrul celei mai tinere generații de artiști-pictori, Sylvia Trăistariu se remarcă printr-o curiozitate vie pentru fenomenul vieții contemporane”. (Marin Gherasim, fost prof. univ. la Universitatea Națională de Arte, București)
*„Sylvia Trăistariu pășește pe urmele unor mari artiști ca familia Zidaru sau Sorin Dumitrescu”. (Emil Dobriban, artist, conf. univ. dr. Universitatea de Arte și Design, Cluj-Napoca)
Artista vizuală Sylvia Trăistariu, muzeograf în cadrul Complexului Muzeal Județean Neamț, va expune, între 21 aprilie și 15 mai, pe simezele Muzeului de Artă din Roman (str. Mihai Eminescu, nr. 3). Intitulată „Quo Vadis?”, expoziția va cuprinde lucrări de pictură, colaj și grafică. Vernisajul va avea loc sâmbătă, 21 aprilie, începând cu ora 15.00 și va fi prezentat de scriitorul Adrian Alui Gheorghe.
Temele fundamentale abordate de Sylvia Trăistariu, membru UAP București, sunt cotidianul, mijloacele de informare în masă, omul conectat la publicitate, reactiv, devenind protagonist al acesteia.
„Totul este redat într-o manieră de lucru de tip colaj, cu imagini compuse din fragmente și secvențe picturale, nuanțe saturate, cu suprafețe grafice și text. Aglomerarea de expresii confuze, dezorientate, cu semne și simboluri este intreruptă de sintagma interogativă « Quo Vadis ? » care vine să atragă atenția asupra manifestărilor unei societăți maladive – consumismul dezumanizant, hedonist.
Preocuparea pentru om – pentru ceea ce este el, încotro se îndreaptă, domină în ascuns ansamblul de lucrări. Conceptul artistic interesează drama omului care nu se cunoaște, care devine ceea ce fac alții din el. Ființa umană care se izolează dupa propria sa ființă și devine o mască, este tradusă plastic în siluete schițate și chipuri anonime, lipsite de individualitate. Este tristă izolarea, singuratatea omului în mulțime, devenind o mască și multiplicând la nesfârșit o masă amorfă de chipuri identice. S-ar putea spune că omul nu mai stă de vorbă cu el însuși și mai ales cu celălalt creând astfel o criză a existenței firești”, a declarat tânăra artistă.
Emil Dobriban, artist, conf. univ. dr. Universitatea de Arte și Design, Cluj-Napoca, spune că „o caracteristică interesantă a expoziției este dialogul dintre figurativ și abstract cu direcții metafizice, spirituale. Sylvia Trăistariu pășește pe urmele unor mari artiști ca familia Zidaru sau Sorin Dumitrescu și încearcă să redescopere unele valențe estetice ale relației semn-simbol ale paleocreștinismului. Aceste simboluri eterne ale omului creștin, tratate în game cromatice abstracte, dar păstrând aluziile figurativ simbolice, pot avea un anumit potențial expresiv pe tărâm plastic. Se pare că cercetarea spre valorificare în scop artistic a formelor de comunicare arhaico-religioasă este o tendință universală. Avem astfel o soluție originală de a transmite emoția artistică prin arhivarea unor date din trecut.
Figurativul își face simțită prezența prin contrastele de clar-obscur sau cele cromatice, care transmit ceea ce contururile siluetelor sugerează aluziv, cu o pensulație dinamică, explozivă. Apar imagini fantomatice în game cromatice, de la crom la smarald de gheață, cu chipuri tratate fauvist. Multe dintre compoziții exprimă diverse aspecte ale contextului social presant. Ansamblul expozițional vorbește în intregul său despre coșmarurile și visele umanității“.
Regretatul maestru Marin Gherasim, fost prof. univ. la Universitatea Națională de Arte, București, afirma că, „în cadrul celei mai tinere generații de artiști-pictori, Sylvia Trăistariu se remarcă printr-o curiozitate vie pentru fenomenul vieții contemporane, pentru dinamica și adesea strălucirea lui și pentru aspectele periculoase pentru ființa umană – consumismul irațional, obsesiv, goana după bunuri materiale în dauna cultivării valorilor moral-spirituale, trăirea extrovertă a omului care îl îndepărtează de sine dar și de semeni, incapacitatea de a mai contempla lumea, de a urca treptele desăvarșirii spirituale.
Lumea reclamei, a afișului publicitar, a vitrinelor adesea supraîncărcate, signalectica invadantă a orașului, o intrigă dar o și stimulează în acelați timp în munca ei de pictor, realizând imagini pregnante de tip montaj marcate de expresivitatea adesea agresivă a afișului.
În tot acest Babilon modern, artista se retrage în meditația ei morală ce rămâne discretă, neostentativă – « Quo Vadis ? » “.
Sylvia Trăistariu a avut șansa să facă parte din ultima generație de studenți a profesorului Marin Gherasim. „L-am avut ca îndrumător al Lucrării de Dizertație în cadrul Universității Naționale de Arte din București (2007-2009). Marin Gherasim a fost și președinte de onoare al Uniunii Artiștilor Plastici din România. Este cunoscut ca Maestrul Marin Gherasim, fondator al grupului artistic 9+1 (în 1981), din care va face parte și bunul său prieten, pictorul Horia Bernea. Pe 27 martie s-a împlinit un an de când a trecut la Domnul”.
SYLVIA TRĂISTARIU
2007-2009 Masterat, Universitatea Națională de Arte, București
2001-2005 Universitatea de Arte și Design, Cluj-Napoca
Expoziții (selectiv):
2017- Bienala de Artă Contemporană „Aegyssus”, Muzeul de Artă, Tulcea
2017- Salonul de Primavară, Muzeul de Artă, Roman
2016- Salonul Mic de Artă, Galeria Căminul Artei, București
2016-„CHINA -Semne/Identitate”, Galeria Căminul Artei, București (personală)
2015- Bienala Internatională de Artă de la Beijing, Muzeul Național, China
2014- Expoziția Internațională -PAPER BRICK, Muzeul de Artă, Arad
2013– Bienala de Artă „Lascăr Vorel”, Muzeul de Artă, Piatra-Neamţ
2012– Bienala Internațională de Grafică Mică, Galeria Delta, Arad
2011– Bienala de Artă „Lascăr Vorel”, Muzeul de Artă, Piatra-Neamţ
2009-„New Contemporary”, Galeria Metropolitană, București
2009-„Master Classes”, Galeria Universității de Artă, București
2008- Expoziția Internațională „Metamorfoze II”, Muzeul de Artă, Satu-Mare
2008- Expoziția Internațională „Metamorfoze”, Galeria Universității, Cluj-Napoca
2008- Young Romanian Artists – Art Fair, Budapesta, Ungaria
2007- Expoziția Internațională, „Alb / Negru”, Muzeul de Artă, Satu-Mare
2006- „Anatomic”, Teatrul de Comedie, București
2006- „Iconic face”, Sala Hașdeu, Cluj-Napoca (personală)
2006- Expoziția Internațională „Onirica”, Muzeul de Artă, Satu-Mare
2005- „Before/After”, ExpoArt Transylvania, Cluj-Napoca
2004- „Studii”, Casa de Cultură a Studenților, Cluj-Napoca (personală)
Ilustrații:
2012- Volumul de Proză Filosofică,, KAMI”(Dan Călinescu), Ed.Rotipo., Iași
2011- Revista “Valea Muntelui”, Bicaz
Premii:
2006- Premiul Special pentru Pictură – „Universul Satului Romanesc”, Cluj-Napoca
2000- Premiul Special „Thallassa” pentru Grafică de Carte, Concursul Național de Grafică, București
Violeta MOȘU