O interesantă competiție automobilistică, Raliul Neamț, s-a desfășurat pe 6 iunie 1976 în județul nostru. Startul oficial al primei ediții s-a dat din Piața Ștefan cel Mare, la ora 9, fiind precedat, la ora 8,30 de festivitatea de deschidere și prezentarea concurenților. Traseul, care a acoperit distanța de 50 km, a fost Piatra Neamț – Dobreni – Girov – Dochia – Roznov – Piatra Neamț, cu probe de regularitate, viteză în coastă (între Ocol Gârcina și intersecția Negrești), îndemânare (în Piața Ștefan cel Mare) și probă teoretică.
Prof. Gh. Lașcu și dr. Huianu, printre câștigători
Prima ediție a Raliului Neamț a reunit la start 17 autoturisme din județele Neamț, Iași, Suceava și Bacău, grupate în două categorii de capacitate. ”Probele de viteză au constituit doar două din cele 5 cuprinse în concurs. Cele mai spectaculoase dintre ele (viteza în pantă și cea de îndemânare) au oferit multe momente de delectare pentru numeroșii spectatori. La categoria 1300 cm cubi, primele trei locuri au fost ocupate de Gheorghe Lașcu, Mircea Găburoi și Nicolae Aniței. Tudose Toader, Vili Petrescu, Pavel Hisum s-au remarcat la categoria până la 1150 cm cubi. La proba de viteza în coastă, cel mai bun timp l-a realizat Gheorghe Lașcu, iar la cea de km lansat Octavian Huianu. Proba de îndemânare a fost câștigată de Pavel Hisum. Între concurenți s-a aflat și o femeie, Felicia Alexa, care a realizat unul dintre cei mai buni timpi la proba de viteza de coastă”. (Ceahlăul, iunie 1976)
Concurs de îndemânare
În anii următori, Raliul Neamț a fost abandonat, preferându-se concursurile de îndemânare. Profesorul de schi Gheorghe Lașcu s-a numărat din nou printre învingători: ”În prezența unui public numeros, a avut loc în Piața Ștefan cel Mare din Piatra Neamț, în organizarea Clubului Județean de Automobilism și Karting, președinte, Niculina Trifan, un reușit concurs de îndemânare în conducerea automobilului. Desfășurat în două manșe, primul loc, la clasa până la1150 cm cubi, a revenit lui Gheorghe Lașcu, pe Oltcit, iar la 1.300 cm cubi, ordinea primilor trei clasați a fost: M. Bocancea de la Liceul Auto, C. Ciobanu și Gheorghe Popa”. (Ceahlăul, sâmbătă, 26 aprilie 1986)
Raliul Ceahlăul – concurs tehnico-aplicativ
În luna noiembrie 1986, a avut loc ediția inaugurală a concursului tehnico-aplicativ ”Raliul Ceahlăul”, organizat de CJAK Neamț (președinte Florin Țiganu), AS Voința și CJEFS Neamț, și a constituit o reușită, în principal, sub raport organizatoric, dar și al desfășurării întrecerilor.
”Traseul (Durău -Târgu Neamț – Agapia – Dobreni – Girov – Piatra Neamț – Bicaz – Bicazu Ardelean – Telec – Durău: 243 km, 9 controale orare, 5 probe de clasament, 4 controale de trecere) a fost trecut cu bine de toate echipajele.
Iată clasamentul celor două etape: echipaje: 1. Gheorghe Lașcu – Marinela Lașcu (Piatra Neamț). La echipaje mixte au câștigat tot ei, iar pe locul al treilea s-au clasat V. Țăranu și Daniela Avram din Piatra Neamț. În clasamentul pe județe, Neamțul a ocupat locul doi după Brăila.
Profesorul Gheorghe Lașcu: «Dacă ar fi să dau un calificativ raliului nostru, acesta nu ar fi mai prejos decât unele organizate de județe cu vechi tradiții în acest sport».” (Alexandru Iacob, Ceahlăul, sâmbătă, 7 noiembrie 1986)
Raliul Ceahlău – etapă din Campionatul republican al diviziei B
Județul Neamț a găzduit în anul revoluției un concurs automobilistic de calibru. Denumit tot Raliul Ceahlăul, acesta figura, de această dată, ca etapă din Campionatul Republican al diviziei B, care, peste ani, se va transforma în renumitul Raliul Mănăstirilor.
Regretatul profesor Florin Țiganu, pe atunci președintele CJAK Neamț, relata pentru ziarul local: ”Aproape trei ani am organizat, la nivel de județ, numai competiții auto cu caracter de masă, dar iată că Federația ACR ne-a încredințat organizarea, în acest an, a primei etape din Campionatul republican de raliuri, divizia B. Celelalte 5 etape vor avea loc la Vaslui, Târgu Jiu, Câmpulung Muscel, Alba Iulia și Focșani. Traseul raliului, apreciat cu notă maximă la omologarea făcută de reprezentantul comisiei centrale de competiții auto din cadrul federației, măsoară 288 km și are incluse 11 probe de clasament ,din care 4 pe asfalt și 7 pe macadam. Startul va fi dat în ziua de 19 mai, la ora 9,01, din fața hotelului Ceahlău, din minut în minut. La start vor fi prezente numai autoturisme de producție românească: Aro, Dacia, Oltcit, cu unele modificări admise de regulamentul tehnic, pentru creșterea performanței. Județul nostru va fi reprezentat doar de un singur echipaj, care este posesor de licență B pentru raliuri”. (Ion Drăgoi, Ceahlăul, 6 mai 1989)
Tocmai acest echipaj, format din Vasile Barbu, pilot, și Victoraș Patrichi, navigator, a câștigat raliul, pe o mașină Oltcit Club. Din cele 79 de echipaje, doar 50 au terminat cursa.
Gazda finalei pe țară a raliurilor tehnico-aplicative
În luna octombrie 1989, în Piatra Neamț și în împrejurimi, s-au desfășurat întrecerile finalei pe țară a raliurilor tehnico-aplicative. Traseul, în lungime de 98 de km, a fost parcurs în condiții normale de circulație, cu respectarea întocmai a legislației rutiere.
”Au luat startul 41 de echipaje. Sportivii reprezentanți ai CJAK Neamț au avut o comportare meritorie, ocupând în final locurile unu și doi în clasamentul general, prin Marinela și Gheorghe Lașcu și Domițian Nedeianu și Dorin Burlacu. Aceștia au păstrat aceeași ordine și în clasamentul pentru începători. La echipaje feminine, locul întâi a fost adjudecat de Magdalena Burlacu și Carmen Moroșan, iar la echipaje mixte, locurile unu și trei au fost ocupate de Marilena și Gheorghe Lașcu, respectiv Valentin Olteanu și Maria Văcaru Carnaru. La proba de îndemânare auto, locul secund a revenit lui Gheorghe Lașcu, iar pe echipe, pe locul 3, s-a clasat gruparea CJAK Neamț”. (Ion Drăgoi, Ceahlăul, 28 octombrie 1989)
Raliul Mănăstirilor
În anul 1990, Raliul Neamț și-a schimbat denumirea în Raliul Mănăstirilor. A fost pentru prima dată când județul Neamț a găzduit o etapă de divizie A, respectiv a doua etapă a Campionatului Republican de raliuri. Traseul a măsurat 520 km, cu 21 de probe de clasament, dintre care 11 pe macadam. Startul s-a dat din fața Hotelului Ceahlău la ora 8,01, când a plecat echipajul cu numărul 4, format din Constantin Duval și Gheorghe Nemeș, de la Oltcit Craiova.
”Acesta a fost și echipajul care, după parcurgerea unui traseu de 520 de km, cu 21 de probe de clasament, a sosit primul, în același loc, la ora 20,49 și care – fapt mai rar întâlnit – a câștigat atât grupa AC1, cât și Raliul Mănăstirilor, la o diferență de două secunde de următoarele echipaje de la Iatsa Pitești (Ionel Mălăuț și Geo Grigorescu, respectiv Mircea Bucur și Radu Bădilă). Din totalul de 37 de echipaje care au luat startul, numai 22 au reușit să termine cursa. Traseele probelor de clasament au fost următoarele: Pângărăcior – Cuejdi; Almaș – Horaița; Magazia – Văratec; Văratec – Agapia; Agapia – Sihăstria; Viaduct – Baraj; Pluton – Viaduct; Izvorul Muntelui – Durău; Durău – Telec”. (Tudor Banoș, Acțiunea, 29 mai 1990)
Apoi, Raliul Mănăstirilor s-a transformat în Raliul Pietricica, ultimul concurs de anvergură având loc în anul 2007.
Violeta MOȘU