Gianina Cărbunariu, câștigătoare la cea de-a XX-a ediție a Premiilor Radio România Cultural

Gianina Cărbunariu, dramaturgă, regizoare si directoare generală a Teatrului Tineretului din Piatra-Neamț, a primit luni, 30 martie a.c., premiul pentru „Proiectul managerial vizionar și spectacolul FRONTAL”, acordat la cea de-a XX ediție a Premiilor Radio România Cultural.

Organizată pentru prima dată în 1998, Gala Premiilor Radio România Cultural reprezintă o recunoaștere a celor mai importante reușite ale culturii românești în anul precedent. Printre câștigătorii acestor premii la categoria Teatru s-au numărat regizorii David Esrig, Alexandru Tocilescu, Andrei Șerban, Alexandru Dabija, Tompa Gabor.

Premiile Radio România Cultural au fost acordate luni, 30 martie, în cadrul unei ediții speciale a emisiunii GPS Cultural, la Radio România Cultural, spectacolul dedicat acestei ediții – care ar fi avut loc, în mod tradițional, la Teatrul Odeon din București – fiind anulat în contextul pandemiei de coronavirus.

Juriul, alcătuit din scriitorul, traducătorul și criticul literar Bogdan Ghiu, Radu Croitoru – manager Radio România Cultural, Adina Dragomir – redactor șef Radio România Cultural, Cristian Marica – redactor șef Radio România Cultural și Anamaria Spătaru – realizator Radio România Cultural, a acordat premii pentru secțiunile: Proză, Poezie, Teatru, Film, Arte Vizuale, Știință, Muzică și Educație.

Pentru categoria TEATRU au fost nominalizați: regizoarea Gianina Cărbunariu – pentru „un proiect managerial vizionar“ și pentru spectacolul „Frontal”; actorul Marius Manole – pentru rolul Richard din spectacolul „Richard al III-lea’’ de William Shakespeare, în regia lui Andrei Șerban, la Teatrul Bulandra din București și pentru rolul Andrei Prozorov, în spectacolul „Trei surori. Un scenariu (ne)firesc de liber” după Cehov, în regia lui Radu Afrim, la Teatrul Național din București; Eugen Jebeleanu și echipa spectacolului „Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba“, o coproducție ARCUB – Compagnie des Ogres, în cadrul Sezonului România-Franța.

Începând cu luna mai a anului 2017, programele, proiectele și activitățile Teatrului, previzionate în proiectul de management intitulat „Teatrul Tineretului – CO-Laborator de creație“,  au consolidat imaginea acestuia ca spațiu de reflecție asupra provocărilor sociale actuale, ca partener de dialog cu comunitatea în care activează, încurajând participarea activă a spectatorilor. Invitarea unor regizori consacrați sau concursurile de proiecte pentru tinerii creatori organizate în cadrul proiectelor co-finanțate de AFCN – „Mic-RO laborator de creație teatrală“, respectiv „#SafeSpoTT“ – au vizat realizarea unor spectacole pe teme ale prezentului, propuse spre reflecție și dezbatere publicului. Toate producțiile din cadrul celor două proiecte amintite au implicat asistența voluntarilor liceeni, care au putut urmări cum se realizează un spectacol, de la idee la premieră. Pe lângă spectacole, o serie de alte proiecte sunt destinate relaționării cu publicul sau cu potențiali spectatori: întâlnirile postspetacol dintre echipa artistică și spectatori, atelierele (dintre care menționăm LAnSATt – destinat publicului tânăr din mediul rural, coordonat de Gianina Cărbunariu și „Spectatorul critic“ care a avut deja trei sesiuni coordonate de profesioniști ai criticii teatrale), tururile ghidate. Toate acestea favorizează dezvoltarea comunității formate din artiștii TT, artiștii invitați și spectatori.

Contextul în care primesc acest premiu este unul destul de neobișnuit. Între fiecare dintre noi și ceilalți se instalează, s-a instalat deja așa-numita „distanță” sau „distanțare socială”. Evident, această „distanță” e menită să ne protejeze pe toți, însă în același timp ne pune față în față cu foarte multe întrebări despre un țesut social, care era oricum destul de fragil și până acum. În mod ironic sau poate că nu, spectacolul „Frontal” tocmai asta își propunea: să pună în discuție distanțarea socială tot mai mare în ultimii ani față de cei mai vulnerabili dintre noi. În acest moment, teatrul, o artă care presupune existența unei comunicări directe între artiști și spectatori, trebuie să găsească răspunsuri la câteva întrebări: cum va supraviețui în această perioadă și, mai ales, cum ar putea contribui la refacerea acestui țesut social care se află în pericolul de a se destrăma sub ochii noștri? În perioada care urmează va trebui să găsim teritorii de libertate ale gândului și ale imaginației și poate chiar să folosim acest timp pentru a inventa o lume mai echitabilă pentru noi toți” Gianina Cărbunariu, fragment din discursul de mulțumire pentru premiu.

Ne bucurăm pentru premiul obținut de Gianina Cărbunariu, o recunoaștere inclusiv a muncii întregii echipe a Teatrului Tineretului, mulțumim finanțatorului, Consiliul Județean Neamț, și publicului cu care sperăm să ne reîntâlnim cât mai curând!

(Teatrul Tineretului Piatra-Neamț)